donderdag 23 september 2010

Bureauonderzoek: iPad gebruikersonderzoek

Om meer inzicht te krijgen in de young professional tablet gebruiker van begin 2012 probeer ik antwoord te vinden op deze onderzoeksvraag:
Hoeveel procent van Young Professionals bezit de iPad en wat is de verwachting van Apple voor 2012 in het algemeen en deze doelgroep in het bijzonder? 

Algemene bevindingen
iPad bezitters
Uit het bureauonderzoek naar bezitters van de iPad komt niet naar voren hoeveel procent van de bezitters young professionals zijn. Wel komt er naar voren dat de eerste bezitters (early adapters);
  • voornamelijk bestaat young professionals,
  • tussen de 22 en 45 jaar,
  • over het algemeen te kenmerken zijn als early adapters,
  • tweemaal zoveel uit mannen bestaat,
  • connected zijn (veel online),
  • mobiel zijn (veel onderweg),
  • meer videos bekijken op de iPad dan algemene webgebruikers en een grote interesse in financiën en sport hebben.

Naarmate de afzet toeneemt blijven financiën, sport en technologie populair onder de doelgroep, maar komt het percentage mannen en vrouwen bijna compleet in evenwicht en is er een duidelijke waarneembare interesse in (online) shopping en reizen. Dit geldt internationaal, met uitzondering van Japan waar de tweede groep bezitters (early majority) nog steeds grotendeels uit mannen bestaat. 

Concurrentiepositie iPad
De site Retrevo heeft een onderzoek gedaan om de concurrentiepositie van de iPad in kaart te brengen op de korte termijn. Het onderzoek richtte zich op de vraag of Apple met de iPad het succes van de iPhone kan evenaren en wat het succes van de iPad op tablet gebied eventueel kan verstoren. De conclusie van de onderzoekers was dat een leger van Android-tablets de concurrentie met de iPad aan kan gaan, wanneer de Android apps goedkoper zouden zijn dan die van de iPhone. Verder bleek onder meer dat de iPhone en E-reader doelgroep goed samengaat; 40% van de consumenten die een E-reader bezitten, of van plan zijn te kopen, ook van plan zijn een iPad aan te schaffen.

Apple verwachting
Het is moeilijk te achterhalen wat Apple in 2012 aanbiedt aangezien het bedrijf het liefst in stilte werkt en veel aan speculatie over laat. Apple werkt volgens Jason Calcanis (oprichter en CEO Mahalo) en John Batelle (cofounder Wired) echter aan een nieuw TV product en een search engine functionaliteit op het gebied van applicaties. Volgens Batelle zal Apple een zoekfunctionaliteit speciaal voor applicaties maken:
No matter, whether or not Apple allows third parties to consume AppWorld data, Apple will do search. It won't be search as we understand it on the web, but it'll be search for AppWorld, and if done right, it will be extremely profitable.”


Zowel Apple als Google zouden volgens anonieme bronnen met verschillende uitgevers aan het onderhandelen zijn om content van kranten en tijdschriften selectiever en aantrekkelijker aan te kunnen bieden. Apple zou werken aan een digitale kiosk die bij de lancering van de nieuwe iPad geïntroduceerd zou worden. Dit zou naar verluid begin 2011 zijn.


Algemene bevindingen iPad
  • De volgende groep gebruikers (de early majority) kunnen, volgens Christina Warren op anekdote van Resolve Market Research veel ouder zijn dan verwacht(45+).
  • E-readers en portable gaming devices zijn volgens onderzoek van Resolve Market Research de apperaten die het minst gekocht worden na het aanschaffen van de iPad.
  • De iPad wordt meer gebruikt voor gaming dan werd verwacht.
  • De voornaamste redenen voor het aanschaffen van een iPad zijn tot nu toe entertainment en de ‘cool-factor’ (status/aanzien).
  • De early adopters (grotendeels bestaande uit Young professionals tussen de 22 en 45) van de iPad consumeren 3 maal zoveel videos als webgebruikers, spenderen 4 keer zoveel tijd aan het bekijken van videos als webgebruikers en consumeren 5 maal zoveel videos als iPhone gebruikers.


Opsommingen van productspecificaties uit de laatste Apple presentatie (die voornamelijk ging over de iPod maar ook de iPad betrof)
Apple nieuwste iPad 4.2 toepassingen:  
  • Game center, 3d animation, compete with friends 
  • Video uploads 
  • Dynamic Range photo's (3 foto's voor beter resultaat) 
  • Wireless printing 
  • AirPlay (was AirTunes): stream content over Wifi 
  • Multitasking 
  • Create folders (and put it in the dock)


iPod Shuffle nieuwste toepassingen
  • Buttons
  • Voice over Playlist
  • 15 hour battery

iPod Nano
  • Multitouch 
  • 46% smaller – 42% lighter 
  • Clip 
  • Volume buttons 
  • Voice over 
  • FM radio, Nike+, pedometer 
  • 29 languages 
  • 24 hour battery 
  • photo gallery
 iPod touch
  • De populairste mobile game player ter wereld. Grofweg een iPhone... zonder telefoon en contract. 

Verwachtingen tabletgebruikt
We bevinden ons nog in de beginfase van de tablet-evolutie en naarmate 2012 nadert zal de tablet, mede door de opkomst van de vele applicaties en nieuwe mogelijkheden, een breder publiek aanspreken. De tablet zal steeds minder een luxury good zijn, zoals ook het geval was met mobiele telefoons en notebooks, en ook voor een ouder publiek aantrekkelijker worden. Momenteel biedt de Samsung Galaxy Tab al de mogelijkheden als augmented reality en video calls. Wij verwachten dat de populaire tablet van begin 2012 hierdoor niet achter kan blijven en deze functies steeds meer tot de standaard Tablet-functionaliteiten gaan behoren.

De iPad heeft de potentie om vooral bij de Young professional een groeiende afzet te vinden ten opzichte van overige tablet-producenten. Dit in verband met de merkbekendheid met Apple en gewenning aan het besturingsysteem.

De visie op de tablet van 2012
Trends die hun impact op de 2012 tablet zullen hebben zijn waarschijnlijk augmented reality en near field communication. Je kan met de modernste 2012 tablet bellen, fotograferen, filmen, sms-en en mms-en. Daarnaast is eventueel de 'smart home' ook al aan te sturen met de tablet als afstandsbediening e.d. Voor mensen die veel online zijn wordt de toekomstige tablet steeds aantrekkelijker: Draadloos, minimale opstarttijd, direct online en geen storage problemen.
Kortom, een tablet in 2012 heeft de belangrijkste functies van een telefoon, notebook en spelcomputer in zich. Met de tablet van begin 2012 wordt echter voornamelijk gespeeld, gelezen, gesurfd, gekeken geshared, gewerkt en gecreëerd.

Overzicht van gebruikte bronnen: http://trendsweblog.blogspot.com/2010/09/tablet-trends-bronnen.html

1 opmerking: